2011-06-30

Rám na křeslo (základ ke čalounění)


Koupili jsme s manželkou toto křeslo. Jediná vada na kráse byla, že čalouněné sedátko bylo zdevastované. Po odstranění zbytků starého čalounění jsem zjistil, že původní dřevěný rám byl spojený na dlab a čep, ale všechny čtyři čepy byly rozbité.

Nový rám jsem udělal tak, že jsem truhlářskou rámovou pilou vyřízl nové dílce zhruba ve stejné velikosti jako ty staré - jen jsem po obvodu něco přidal. Čepy jsem zhotovil ručně a dlaby strojně.

Na první fotce je vidět proužek dřeva přilepený na čepu - původní čep byl moc tenký.





Na této fotce jsou vidět stopy po truhlářské rámové pile:


Začalo to vypadat celkem slibně:


Když jsem však rám srazil "na sucho" a zkoušel v křesle, rám neseděl tak, jak má.

Nevěděl jsem hned, co s tím. Tak jsem nad tím nějakou dobu "podumal" a nakonec jsem dostal nápad: na rovnou stranu přilepit odřezek a tím celý rám zvětšit. Přilepený odřezek je vidět na další fotce (napravo):


Tím je rám samozřejmě o dost větší, než má být. Ale jak to zmenšit, když to nedosedne do křesla? Pro účely pasování jsem si vyrobil papírový mustr:


Mustr jsem samozřejmě měl vyrobit hned na začátku. . . pak by tyto problémy nebyly.

Tvar mustru jsem pak jednoduše tužkou přenesl na rám. Truhlářskou pilkou jsem pak větší kus odřízl.


Pak jsem to pasoval do křesla. Asi 100krát jsem to zkoušel a vždy něco odebral, buď hoblíkem nebo pásovou bruskou podle toho, co bylo rychlejší. Už to "sedí":


Poslední detail: zhotovit jemnou šikminu po obvodu rámu - zřejmě kvůli čalounění - na ni stačil hoblík a pak doladit rašplí a pilníkem.


Rám už je připraven k čalounění. Čalouník byl s rámem spokojen, čalounění zhotovil do druhého dne.

No comments:

Post a Comment